انواع مد-توسط تولیدکنندگان لباس تولید میشود در سه دستۀ اصلی قرار می گیرند. اگرچه این ممکن است به شاخه های فرعی دقیق تری نیز تقسیم شود:
انواع مد

دوخت سفارشی (اوت کوتور) یا تولید انحصاری (طراحی و خیاطی بانوان)
مد پوشاک تا سال 1950، عمدتاً طراحی و ساخت لباس به شکل دوخت سفارشی (روش فرانسوی). و بر اساس اندازه هایی بود که مشتری سفارش می داد. هر لباس برای مشتری خاص طراحی و دوخت می شد و برای مشتریها به شکل انحصاری سفارش دوخت اخذ می شد. به طور معمول در آن دوره از پارچه های گران قیمت و با کیفیت بالا استفاده می شد. و با دقت بسیار بالا به جزئیات و اتمام کار لباس دوخت می شد. در نتیجه این کار فرآیندی بسیار وقت گیر بود. ظاهر و تناسب لباس به نسبت هزینۀ مواد و زمان لازم برای دوخت و اولویت قرار داشتند.

پوشاک مهیا یا تولید ماشینی
پوشاک آماده (به انگلیسی Ready-to-Wear و به فرانسه prêt-à-porter) لباس های ماشینی مرز بین دوخت سفارشی و تولید انبوه هستند. این لباس ها برای مشتری های مخصوص دوخت می شدند. اما دقت زیادی در انتخاب و برش پارچه صورت گرفت و به منظور تضمین انحصار، این لباس ها در مقادیر محدود دوخت می شوند. در نتیجه به نسبت گران قیمت هستند. مجموعه های لباس های ماشینی معمولاً در هر فصل طی دوره ای که به نام هفتۀ مد (به انگلیسی : Fashion Week) شناخته می شود. توسط خانه های مد به عرضۀ نمایش گذاشته می شوند. این پدیده دو بار در سال در سرتاسر شهرها اتفاق می افتد. انواع لباس هایی که در فصل های مد ارائه می شوند. شامل پوشاک بهار/تابستان، پاییز/ زمستان و همچنین لباس های راحتی، لباس شنا و لباس عروس هستند.
انواع مد
عمده فروشی یا تولید انبوه
در حال حاضر صنعت مد بیش از هر چیزی متکی بر فروش بازار انبوه است. تولید انبوه طالب بیشتری دارد و نیاز طیف گسترده ای از مشتریان را برآورده می کند. مشاهیر دنیای مد برای هر فصل مد روندهایی را تعیین می کنند. که بر اساس آن لباس های ماشینی تولید می شود. آنها اغلب تمام طول یک فصل را صبر می کنند. تا مطمئن شوند آیا سبک مطرح شده می تواند بازار را به دست بگیرد یا نه. سپس برای تولید آن ابتکار عمل را به دست می گیرند.
و به منظور صرفه جویی در هزینه و زمان از پارچه های ارزان تر و تکنیک های ساده تر برای تولید استفاده می کنند. که به راحتی می تواند توسط یک دستگاه انجام شود. در نتیجه محصول نهایی می تواند خیلی ارزان تر بفروش برسد. یک نوع طراحی وجود دارد که سبک کوچ (انگلیسی :Kutch) نام دارد . و منشأ آن به واژۀ آلمانی “Kitsching” بر می گردد. که معنی آن به نوع پوشش یا نمایش لباس هایی دارد که به اصطلاح از مد افتاده اند. اغلب شلوارهای فاق بلند مربوطه به دهۀ 80 میلادی نماد مد کوچ (به آلمانی : Kitsch) در نظر گرفته می شوند.
درآمد
ایالات متحدۀ آمریکا
میانگین دستمزد سالانۀ طراحان لباس در ماه مه سال 2011، 64/690 دلار بود. این میانگین برای طراحان با دستمزد متوسط که حدود 50% از کل طراحان بودند. بین 42/500 تا 87/120 دلار بود و برای کم درآمدترین آنها که حدود 10% از طراحان را شامل می شدند. چیزی کمتر از 32/700 دلار و برای پردرآمدترین آنها بالای 127/820 دلار بود.
متوسط درآمد سالیانۀ پوشاک، کالاهای پارچه ای، ایده و مفاهیم مد برای تولیدکنندگانی که بزرگترین تعداد طراحان مد را داشتند. حدود 72/450 دلار در سال بود. این میانگین برای طراحانی که از عکس ها و فیلم های تبلیغاتی استفاده کرده بودند حدود 101/040 بود.
تحصیل و آموزش مد
تعداد زیادی مدارس تخصصی هنر و طراحی مشهور و معروف در دنیا وجود دارند. که کارشناسی طراحی مد و فناوری طراحی مد ارائه می دهند. بعضی از کالج ها دارای دورۀ کارشناسی ارشد مد نیز هستند. هرچند داشتن کارشناسی ارشد در این رشته الزامی نیست. و این مقطع تحصیلی بیشتر به کسانی که پیش تر در این صنعت مشغول به کار بوده اند توصیه می شود.
سیستم طبقه بندی
طراحان در یک سیستم سلسله مراتبی فرانسوی کار می کنند. مد بعنوان هدف، عملکرد سیستم حاکم و موقعیت توابع آن را در یک نظام اجتماعی تضمین می کند. مد به طور ایدئولوژیک بخشی از فرایندی است که داخل گروه های اجتماعی خصوص شکل می گیرد. که در این مورد طراحان خبره مواضع قدرت و روابط سلسله و فرمانبرداری را ایجاد، حفظ و بازتولید می کنند. در کار گروهی برای طراحی مد هر کس با توجه به میزان تلاش و ابتکاری که نشان دهد رشد می کند و ترفیع می گیرد.
امروزه نگاه و تصور اسطوره ای نسبت به طراح به عنوان یک نابغۀ خلاق از موقعیت اجتماعی آنها منفصل است. چرا که خلاقیت و تولید مد حاصل کار اجتماعی است و نه استعداد ذاتی، گرچه ممکن است کسی بسیار خلاق و با استعداد باشد. اما بدون همکاری و کسب مشروعیت از جانب سیستم مد و عبور از دروازه های آن نمی تواند به شهرت برسد. بنابراین سیستم طبقه بندی به عنوان یک اصل ضروری نه تنها در صنعت مد بلکه در تمامی صنایع فرهنگی نقش مهمی دارد. چرا که باعث می شود. مؤلف کارهای خلاقانه قابل شناسایی باشد.
طراح لباس در تولید یک فیلم
او کسی است که با توجه به نوع فیلم و ویژگی های آن، لباس هایی را طراحی می کند. و الگوی آنها را در اختیار دوزندگان لباس قرار می دهد. تا این لباس ها را متناسب با ویژگی های فیزیکی هر یک از بازیگران تهیه کنند. هر یک از این عوامل که در این بخش از آنها نام بردیم. دستیاران همکارانی دارند که یادآوری نام آنان ضروری نیست.
تولید و فروش و عرضه انواع پوشاک زنانه در سراسر دنیا
ارتباط با ما: 09120049680-09120472274-02128424364
Instagram: manto_sheikhhh
email: sheikh.pooshak@gmail.com
با کلیک بر روی عبارت (Google map) ما را بر روی نقشه پیدا کنید
